Att själv ta kontrollen över sin personliga assistans kan kännas främmande för vissa, medan andra kan uppleva att det ger mer trygghet, bättre balans i ekonomin och ett större inflytande över vardagen. Här är svaren på några av de vanligaste frågorna kring att driva assistans i egen regi.
Vad är personlig assistans i egen regi?
Egen regi innebär att du i stället för att gå till ett vanligt assistansbolag, själv bestämmer över din assistans. Det betyder att du tar över kontrollen över hur din assistans ska fungera. Du bestämmer över arbetet för att få assistansen precis som du vill ha den. Läs mer om praktiska skillnader mellan assistansbolag och egen regi här!
Varför egen regi?
Att anlita ett assistansbolag för att sköta assistansen betyder att du måste anpassa dig efter deras verksamhet. Det kan fungera för vissa, medan andra känner att de inte är villiga att kompromissa på det sättet. Då kan du i stället ta kontrollen och säga upp de mellanhänder som i dag tar besluten. I egen regi blir du själv arbetsgivare, vilket betyder att det inte är någon annan som bestämmer över din assistans och din arbetsplats, som också är ditt hem. Det är också du som bestämmer över lönerna för dina assistenter och att ni har tillräckligt med omkostnader för en god arbetsmiljö. Du har också full insyn över din budget och ekonomi, där du ser vart varje krona tar vägen.
Vilka är utmaningarna?
En utmaning med att driva assistans i egen regi kan vara att hålla koll på alla lagar och regler, särskilt när det gäller redovisning, lönehantering och juridik. Dessa delar kan du välja att ta hjälp med och därmed slippa sköta administration, redovisning, lönehantering och rekrytering av assistenter. Då får du också enklare att undvika vanliga misstag man kan göra vid rapportering och redovisning.
Vem passar det att driva personlig assistans i egen regi?
Att driva assistans i egen regi passar dig som känner att du redan nu gör mycket själv i din assistans. Det kan vara att du har ett arbetsledaransvar, har koll på schemaläggningen, vilka som jobbar och när. Det är ju trots allt du och dina assistenter som är på arbetsplatsen varje dag, inte assistansbolaget. Du kanske också känner att det är för mycket onödiga rutiner och lång beslutsvägar hos ditt assistansbolag, som inte passar dig. Du har helt enkelt bättre koll på din assistans än ditt assistansbolag.
Vilka är de ekonomiska fördelarna?
När det gäller ekonomi är det många som tror att det är tryggare att anlita assistansbolag än att driva sin personliga assistans själv, men det är snarare tvärtom. Vissa assistansbolag betalar till exempel pensionsförsäkringar åt sina anställda, andra inte. Vissa har breda försäkringsskydd, andra inte. Men när du driver assistans i egen regi har du full kontroll över ekonomin och kan se till att dina anställda får höga löner och de förmåner som dem ska ha. Du betalar också en oftast hög administrativ avgift till ditt assistansbolag, helt i onödan. Det är pengar som istället hade kunnat gå till högre löner till dina assistenter eller mer till dina omkostnader. Med egen regi hos Alberum får du varje månad en ekonomisk redovisning där du ser vart pengarna har tagit vägen så att du alltid har en god överblick över din assistansekonomi. Du får en ekonomi i balans, som du hela tiden har möjlighet att påverka, utan att något assistansbolag lägger sig i.
Stämmer det att det är krångligt med personlig assistans i egen regi?
Att det är krångligt att driva assistans i egen regi är en vanlig myt. Sanningen är att det tvärtom kan vara väldigt enkelt. Många upplever att det snarare är svårt att behöva anpassa sig till ett assistansbolag och deras rutiner. Därför väljer de att frigöra tid och slippa en hel del frustration genom att driva sin assistans i egen regi. I dag är det också enklare än någonsin att själv ta över sin assistans. Tack vare digitala verktyg och praktiskt stöd kan du se till att lämna bort de krångliga uppgifterna. Det gör att du kan koncentrera dig på din assistans, till exempel genom att ge dina anställda en högre lön och bättre villkor än vad de tidigare hade. Läs mer om 5 myter om att driva assistans i egen regi här.
Hur kommer jag igång?
När du vill komma i gång med assistans i egen regi finns det ett antal viktiga saker att hålla koll på. Det är flera myndigheter inblandade och många blanketter att fylla i på rätt sätt och skicka in vid rätt tidpunkt. Det här kan vara en av anledningarna till att man tvekar på att ens starta egen regi – man känner att man inte har koll och vill inte göra fel. Men alla dessa delar får du hjälp med av oss på Alberum. Vi har koll och driver hela uppstartsprocessen åt dig. Sedan har du tagit dina första steg mot att driva assistans i egen regi med ett mycket större självbestämmande.
Vad menas med självbestämmande?
När du driver assistans i egen regi bestämmer du helt över din assistans. Det finns inget bolag eller anordnare som bestämmer att du ska passa in i deras format eller deras mallar. Detta kanske kan kännas främmande, det är därför viktigt att ha en bra samarbetspartner som Alberum, som kan vägleda dig och informera dig om vad som gäller, vad man kan och inte kan göra, så att du får ut det allra bästa av din assistans, utan ett assistansbolags begränsningar.
Hur mycket kan jag få hjälp med?
Även om du driver din assistans egen regi, betyder det inte att du måste göra allt själv. Tvärtom! Du bestämmer, men det administrativa jobbet kan du lugnt ta hjälp med. Det kan vara allt från löner, tidrapporter, rekrytering, skatter och avgifter och juridiska ärenden. På så sätt får du professionellt stöd, råd och vägledning som hjälper dig i din egen regi och gör det tryggt och krångelfritt!
Vill du veta mer hur assistans i egen regi fungerar?
Använd kontaktformuläret nedan så hör vi av oss!