fbpx
010 – 330 45 55
praktiska skillnader mellan assistansbolag och egen regi

Praktiska skillnader mellan assistansbolag och egen regi

Vilka praktiska skillnader finns det mellan att driva sin assistans i egen regi och ett assistansbolag? Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med de olika alternativen och vad skulle passa dig och din situation? Här tittar vi närmare på dessa frågor för att orientera och underlätta till det bästa valet som passar just dig.

Assistansbolag som bestämmer

Att ha ett assistansbolag som sköter din assistans är vanligt. Då bestämmer du inte själv så mycket, men kan samtidigt ställa krav som kund och arbetsledare Du betalar en avgift till bolaget för att de ska sköta assistansen, ekonomin, juridiken, bemanningen och redovisningen. Här är det viktigt att kontrollera avtalet noga för att veta vad som ingår och att du får de delar du är nöjd med. Assistansbolaget har sedan skyldighet att leverera assistans enligt ert avtal.

Att tänka på när det gäller kollektivavtal

När du tar hjälp via ett assistansbolag omfattas du vanligen av ett kollektivavtal, vilket kan vara både en trygghet och en begränsning. Kollektivavtalet innebär begränsat spelrum i assistansekonomin, lönesättningen och omkostnaderna. Med assistans i egen regi däremot kan du själv välja om du vill ha kollektivavtal eller inte. Du är inte heller begränsad enligt Arbetstidslagen, utan kan jobba upp till 100 timmar mer än om du hade haft ett assistansbolag, vilket brukar vara bra om du har anhöriga som arbetar.

För- och nackdelar med assistansbolag

Som med alla valmöjligheter finns det för- och nackdelar med att ta hjälp av ett assistansbolag. För att underlätta för dig att utvärdera har vi listat ett antal för-och nackdelar här:

Fördelar med assistansbolag

Den största fördelen med att ha ett assistansbolag är om du inte vill eller orkar vara särskilt insatt i din assistans eller de praktiska delarna kring det. Assistansbolaget tar alltså ett helhetsgrepp på din assistans. Hur mycket du själv kan påverka din egen situation är olika och det är också viktigt att ni kommer överens om detaljerna redan från början. Du bör vara tydlig med dina behov och hålla kontinuerliga avstämningar med ditt assistansbolag, så att du ser till att samarbetet fungerar och du får den assistans du behöver. 

Nackdelar med assistansbolag

Den största nackdelen med att anlita assistansbolag är att du har väldigt lite kontroll över din situation. Det är en tjänst du köper och ibland fungerar samarbetet bra och ibland mindre bra. Du kan också behöva prova några assistansbolag innan du hittar rätt, vilket kan vara tidskrävande. Med ett assistansbolag har du begränsad insyn i bolagets beslutsvägar och hur personal och ledning agerar i olika frågor och i vissa fall även din egen assistansekonomi. Med assistansbolag finns också risken att de kan få indraget tillstånd – något du inte behöver oroa dig för i egen regi, eftersom det inte är tillståndspliktigt för dig själv.

När du sköter din assistans i egen regi

Som brukare finns det även möjlighet att driva sin assistans i egen regi. Det betyder helt enkelt att det är du som är arbetsgivare åt dina assistenter. Om du vill, kan du samtidigt ta hjälp med det administrativa som löner, skatter, juridik, redovisning till Försäkringskassan med mera, så att du kan vara säker på att allt blir rätt. Rent praktiskt är du själv ytterst som bestämmer.

För- och nackdelar med egen regi

Även egen regi kommer med både för- och nackdelar. Egen regi innebär ett större eget ansvar, men också en större frihet. Ta del av för- och nackdelarna här:

Fördelar med egen regi

hundra procent kontroll över din assistans. Det betyder att du har självbestämmande om hur den ska utföras. Du har också stor frihet som egen arbetsgivare. Du slipper krångliga kommunikationsvägar med assistansbolaget och andra administrativa moment som tar kraft. Istället kan du få hjälp och stöd med det administrativa samtidigt som du kan koncentrera dig på assistansen. Du slipper också inblandning av en tredje part i din ekonomi och din vardag, vilket ger bättre förutsättningar att skapa ett liv som du är nöjd med.

Nackdelar med egen regi

Att driva assistans i egen regi kan låta krångligt. Även om det för det mesta bara är en myt, kanske du ändå känner att du inte vill styra arbetet själv. Är du helt ensam och inte vill anlita någon för att hjälpa till med de administrativa delarna så kan det bli betungande att sköta allting själv. Vi rekommenderar därför att du tar hjälp att ett bolag som är kunniga inom just egen regi, så att allting blir korrekt.

Hur många driver assistans i egen regi?

Även om det är vanligt att anlita assistansbolag, blir det allt populärare att ta över kontrollen för sin egen assistans i egen regi. År 2020 var det cirka 3 procent av assistansberättigade som var egna arbetsgivare, men under de senaste åren har intresset ökat väldig mycket och vi ser att allt fler väljer att driva sin assistans i egen regi.

Bör du välja assistansbolag eller egen regi?

Det viktigaste när du väljer i vilken form du vill ha din assistans, är att du utgår från det som känns bra för dig. Men det kan vara värt att prova olika varianter. Är det någon form du är nyfiken på kan du testa en period för att se hur det fungerar och sedan utvärdera hur det påverkade din vardag. På så sätt får du den assistans som just du behöver.

Vill du veta mer hur assistans i egen regi fungerar?

Använd kontaktformuläret nedan så hör vi av oss!