fbpx
010 – 330 45 55
Så testar du om ditt assistansbolag är rätt för dig

Så testar du om ditt assistansbolag är rätt för dig

Att då och då utvärdera sitt assistansbolag och jämföra det med andra, kan vara en god idé. På så sätt skapar du den assistans du behöver och kan känna dig trygg med att du har gjort rätt val. Men hur ska du gå till väga och vad ska du tänka på? Här är våra bästa tips!

Som brukare är det du som har bäst koll på dina behov. Du har därför rätt att ställa krav på den assistans du får och se till att den verkligen underlättar för dig i vardagen. Genom att regelbundet utvärdera och testa på vilket sätt ditt assistansbolag uppfyller just dina behov ser du till att du blir nöjd med din assistans, både på kort och lång sikt.

Testa ditt assistansbolag regelbundet

Det kan vara lätt att glömma att göra en regelbunden utvärdering av ditt assistansbolag. Men precis som på vilken vanlig arbetsplats som helst, behövs återkommande utvärderingar och förbättringar för att samarbetet ska utvecklas. På företag har man ofta ett utvecklingssamtal där både arbetstagare och arbetsgivare får komma med åsikter och önskemål inför framtiden. Detsamma gäller för dig och din personliga assistans. Tillsammans med ditt assistansbolag bör du utvärdera situationen och se till att ni hittar en väg framåt.

Ta reda på mer om assistansbolaget

Det du kan börja med att göra är att kontrollera bolagets ekonomi. Antingen genom att göra en sökning på nätet, genom att kontakta IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg), eller genom att ta ett möte med ägare och ledning. Hur ser siffrorna ut? Känns ekonomin stabil? Har dem några anmärkningar gällande skatter och andra avgifter? Vad säger recensionerna och tidigare kunder? Har företaget kunskap om tystnadsplikt när det gäller dig och andra brukare? Hur upplever personalen som jobbar på företaget det, och vad är det som gör att de brinner för sitt jobb? Tveka inte att ställa de svåra frågorna.

Jämför pris

Pris är givetvis också en viktig faktor när du vill jämföra ditt assistansbolag med andra. Känns priset rimligt som de tar i administration? Hur ser det ut i förhållande till vad du erbjuds? Vad ingår i priset? Finns det tillkommande dolda kostnader? Priset är inte allt, men väldigt viktigt då det har en direkt påverka på dina assistenters löner och omkostnader. Det är onödigt att betala för mycket om man inte får någonting för det.

Utgå alltid från dina behov

Som brukare är det dina behov som ska vara fokus i den regelbundna utvärderingen. Du ska vara trygg med din assistans varje dag och känna att den verkligen underlättar så att du kan ta del av samhället. Utvärdera hur olika moment utförs, hur önskemål från din sida tas emot och vilka förbättringar och förändringar du skulle önska.

Hur är personalens arbetsvillkor?

Något som alltid är viktigt när det gäller att utvärdera bolag och tjänster är att säkerställa att personalen har bra arbetsvillkor. Trivs personalen? Känner de sig trygga? Har de bra lön, pensioner, försäkringar och förmåner? Att ställa frågor till assistansbolaget kring detta visar bara att du bryr dig om den personal du spenderar tid med.

Om du är nöjd med ditt assistansbolag

Är du inte beredd på att byta bolag, men ändå känner att det är flera delar i din assistans som du vill förändra? Var inte rädd för att ta upp det med bolaget och arbeta tillsammans fram en plan på hur och när den förändringen ska ske. Det är viktigt att sätta tidsramar och följa upp förändringsprocessen. Att hitta förbättringsområden är inte något negativt i sig, utan snarare en fördel. Det är bra att ni kan hitta förändringspotential, så att du blir nöjd med din nuvarande lösning.

Om du vill förändra något

Är du inte beredd på att byta bolag, men ändå känner att det är flera delar i din assistans som du vill förändra? Var inte rädd för att ta upp det med bolaget och arbeta tillsammans fram en plan på hur och när den förändringen ska ske. Det är viktigt att sätta tidsramar och följa upp förändringsprocessen. Att hitta förbättringsområden är inte något negativt i sig, utan snarare en fördel. Det är bra att ni kan hitta förändringspotential, så att du blir nöjd med din nuvarande lösning.

Om du är missnöjd med ditt assistansbolag

Ifall du kommer fram till att det är för många saker som inte fungerar med ditt nuvarande assistansbolag, ska du inte tveka att byta. Kanske får du inte gehör när du föreslår förändringar, eller tycker inte att de har motsvarat dina förväntningar. Sök dig då vidare. Att byta går snabbare än du tror och är helt okej om du känner att ni inte passar ihop. Då startar en ny resa i ett nytt samarbete.

Se upp med uppsägningstiden

Något som kan vara bra att tänka på om du väljer att byta assistansbolag är uppsägningstiden. Kontrollera uppsägningstiden innan du säger upp ditt bolag och ordna så att du har ny assistans efteråt. Då står du inte utan assistans och undviker att det blir ett glapp under bytet.

Glöm inte alternativen

Att gå via ett assistansbolag är inte det enda alternativet när det gäller assistans. Med assistans i egen regi har du fullständig insyn i ekonomin och kontroll över din vardag. Du har full bestämmanderätt som egen arbetsgivare och kan planera och lägga upp assistansen som det passar dig. Det kan låta krångligt, men det finns hjälp att tillgå med de svåra bitarna. Här kan du läsa mer om att driva assistans i egen regi.

Tänk på det här när du testar om ditt assistansbolag är rätt:

Att gå via ett assistansbolag är inte det enda alternativet när det gäller assistans. Med assistans i egen regi har du fullständig insyn i ekonomin och kontroll över din vardag. Du har full bestämmanderätt som egen arbetsgivare och kan planera och lägga upp assistansen som det passar dig. Det kan låta krångligt, men det finns hjälp att tillgå med de svåra bitarna. Här kan du läsa mer om att driva assistans i egen regi.

  • Hur känns situationen för dig just nu?
  • Hur är ditt nuvarande assistansbolag jämfört med andra på marknaden?
  • Hur lyhörda är de för dina önskemål?
  • Är priset marknadsmässigt?
  • Vad krävs för att byta?
  • Hur lång är uppsägningstiden?
  • Vilken typ av bolag passar dig bäst? Privat, kooperativ, kommunalt eller egen regi?

Vill du veta mer hur assistans i egen regi fungerar?

Använd kontaktformuläret nedan så kontaktar vi dig!